HAK ARAMA TÜM KATEGORİLER

TÜM KATEGORİLER İÇİN TIKLAYINIZ
18.09.2020, Cuma 10:41

Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Rehberi

BİREYSEL BAŞVURU YAPMAYA YETKİLİ OLANLAR:

Bireysel başvurular bizzat başvurucu, başvurucunun kanuni temsilcisi ya da avukatı tarafından yapılabilir.

BİREYSEL BAŞVURU FORMUNU DOLDURMA ZORUNLULUĞU:

Bireysel başvuru formu, Anayasa Mahkemesi bireysel başvuru için doldurulması zorunlu bir formdur.

Başvuru formunun Kanun ve İçtüzük’te öngörülen usul ve esaslara uygun biçimde
doldurulmamasının başvurunun reddine yol açabileceği unutulmamalıdır. Bu nedenle başvuru formunun doldurulmasında aşağıdaki hususların göz önünde tutulması gerekmektedir:

a) Bireysel başvuruların Bireysel Başvuru Formu veya başvuru formunda bulunması gereken bütün bilgileri içeren ve aynı formatta olan bir dilekçeyle yapılması zorunludur.

b) Formda istenen bilgiler bu kılavuzdaki talimatlar dikkate alınarak tam ve okunaklı bir şekilde doldurulmalı, form ya da form yerine geçen dilekçe başvurucu ya da varsa kanuni temsilcisi veya avukatı tarafından imzalanmalıdır.

c) Bireysel başvuru formunun Türkçe dışında bir dille doldurulması hâlinde başvurunun kabul edilmeyeceği göz önünde bulundurulmalıdır.

ç) Başvuru formu şayet el yazısı ile dolduruluyorsa yazısı silinmez bir kalem kullanılmalıdır. Başvuru formu daktilo veya bilgisayar kullanılarak dolduruluyorsa okunaklı bir yazı karakterinin ve yazı tipi boyutunun (en az 12 punto) seçilmesi, gerekmektedir.

d) Başvuru formunda sadece başvurunun esasına yönelik ve başvurunun karara bağlanmasında zorunlu olan özlü bilgilere yer verilmeli; başvuru formu, ekleri hariç 10 sayfayı geçmemelidir. Bu nedenle başvuru formunun ekinde yer alan belgelerdeki bilgiler tekrar forma yazılmamalı, ilgili belgeye atıf yapılmak suretiyle konu özetlenmelidir. Sayfa sayısının belirtilenden fazla olması durumunda, başvuru formuna “Açıklamalar” kısmının en fazla 10 sayfalık bir özetinin eklenmesi gerekmektedir.

e) Birden fazla başvurucu birlikte başvuruda bulunuyorsa veya tüzel kişiliği temsile yetkili kişi birden fazla ise her bir başvurucu veya temsile yetkili kişi, formun kişisel bilgilerle ilgili kısmı için ayrı bir sayfa kullanmalıdır.

f) Başvuru bir kanuni temsilci tarafından yapılacaksa temsile ilişkin yetki belgesinin; avukat aracılığıyla yapılıyorsa vekâletnamenin; tüzel kişiler için ise tüzel kişiliği temsile ilişkin yetki belgesinin başvuru formuna eklenmesi gerekmektedir.

g) Başvuru formunda yer alan beyanların ya da sunulan belgelerin doğru olmaması başvurucunun sorumluluğunu doğurabilecektir. Ayrıca bireysel başvuru hakkının açıkça kötüye kullandığının tespit edilmesi hâlinde Anayasa Mahkemesi başvurucular aleyhine, yargılama giderlerinin dışında, ikibin Türk Lirasından fazla olmamak üzere disiplin para cezasına hükmedilebilir.

Bireysel başvuru formu, başvuru noktasından veya Mahkemenin kurumsal internet sayfasından (www.anayasa.gov.tr) temin edilebilir.

Ayrıca aşağıda dosyalar bölümünden de bireysel başvuru formunu ve bu formu doldurma klavuzunu temin edebilirsiniz.

BİREYSEL BAŞVURUNUN YAZILI OLMA ŞARTI:

Başvuruya ilişkin tüm bilgi, belge ve talepler mutlaka yazılı olarak bildirilmelidir.

İlgili bilgi veya belgelerin Anayasa Mahkemesine doğrudan verilmesi ya da mahkemeler, Cumhuriyet başsavcılıkları veya yurt dışı temsilcilikleri aracılığıyla gönderilmesi gerekir.

BİREYSEL BAŞVURU FORMUNA EKLENMESİ GEREKEN BELGELER:

Dayanılan deliller ile ihlale neden olduğu ileri sürülen işlem veya kararların aslı ya da onaylı örneklerinin başvuru formuna eklenmesi şarttır.

Bunun yanı sıra bireysel başvuru formuna aşağıdaki belgelerden gerekli olanlar eklenmelidir:

• Kanuni temsilci vasıtasıyla takip edilen başvurularda kanuni temsilcinin başvurucuyu temsile yetkili olduğuna dair belge (vasi aracılığıyla yapılan başvurularda vesayet kararı örneği gibi),

• Avukat vasıtasıyla takip edilen başvurularda avukatın başvurucuyu temsile yetkili olduğuna dair baro pulu ve vekâlet suret harcının ödendiğini gösteren belgenin ekli olduğu vekâletname

• Harcın ödendiğine dair belge

• Başvuru bizzat yapılmış ise başvurucunun kimliğini tespite yarar resmi belgenin onaylı örneği

• Tüzel kişilerde tüzel kişiliği temsile yetki belgesi

• Nihai karar ya da işlemi öğrenme tarihini gösteren belge

• İhlal iddialarını temellendirecek belgelerin onaylı örnekleri

• Tazminat talebi varsa uğranılan zarar ve buna ilişkin belgeler

• Olağan ve olağanüstü kanun yolu başvuru dilekçelerinin onaylı örnekleri

• Başvuru süresinde yapılamamışsa varsa mazereti ispatlayan belgeler

• Adli yardım talebi varsa yargılama giderlerini karşılayabilecek durumda olmadığını gösteren belgeler.

BİREYSEL BAŞVURUNUNUN TESLİM USULÜ VE YERİ:

Bireysel başvuru;

• Anayasa Mahkemesinde bulunan bireysel başvuru noktası

• Mahkemeler ve Cumhuriyet Başsavcılıkları,

• Yurt dışı temsilciliklerinde gerçekleştirilmektedir.

Başvuruların başvuruya konu kararı veren mahkemeler vasıtasıyla yapılma zorunluluğu bulunmamaktadır.

Yukarıda yaptığımız açıklamalar doğrultusunda hazırlanan başvuru formu, harç tahsil makbuzu ile birlikte mahkemelere veya yurt dışı temsilciliklerine ya da bizzat Anayasa Mahkemesine teslim edildiğinde başvuruculara ya da temsilcilerine bir alındı belgesi verilmektedir. Bu alındı belgesindeki tarih bireysel başvurunun yapıldığı tarihi gösterir. Bu belgenin başvuru tarihi ile ilgili herhangi bir ihtilaf olması durumunda ibrazı gerekeceğinden saklanması önemlidir.

Mahkemeler ya da yurt dışı temsilciliklerine teslim edilen başvuru formu ve ekleri gerekli kayıt işlemleri yapıldıktan sonra elektronik ve fiziki ortamda Anayasa Mahkemesine ulaştırılır. Ayrıca dava ve diğer yargılama işlemlerinin elektronik ortamda gerçekleştirildiği hâllerde UYAP kullanılarak form ve ekindeki veriler kaydedilir ve saklanır. Bu makamlar tarafından başvuru formu ve eklerinin
kabul edilebilirlik ya da esasına ilişkin herhangi bir inceleme ya da değerlendirme yapılmaz.

Form ve ekindeki belgeler Anayasa Mahkemesine ulaştığında Mahkemece başvurunun kayda alındığı hususu ve başvuru numarası başvurucuya bildirilecektir.
Başvuru formunun tesliminden sonra aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir:

a) Başvuru evrakında herhangi bir eksiklik bulunması hâlinde, Anayasa Mahkemesince eksikliğin giderilmesi için başvurucu veya varsa temsilcisine ya da avukatına onbeş günü geçmemek üzere bir süre verilerek eksikliğin tamamlanması talep edilecektir. Anayasa Mahkemesince istenen belgelerin süresinde teslim edilmesi gerekmektedir. Bildirilen sürede eksikliğin tamamlanmaması durumunda başvurunun reddine karar verilir.

b) Başvuruyla ilgili olarak Anayasa Mahkemesince istenen belgeler Mahkemeler veya yurt dışı temsilcilikler aracılığıyla gönderilebileceği gibi Anayasa Mahkemesinin aşağıda belirtilen adresine de bizzat teslim edilebilir. Belirtilen usul haricinde mektup, posta, elektronik posta vb. yollarla gönderilen belgeler kabul edilmeyecek ve işleme alınmayacaktır.

c) Anayasa Mahkemesi ile yapılan her türlü yazışmada başvurucunun adı, soyadı, T.C. kimlik numarası ile kendisine bildirilen başvuru numarasının belirtilmesi gerekmektedir.

ç) Anayasa Mahkemesi, başvurucudan her aşamada başvurusuna ilişkin ilâve belge, bilgi veya tamamlayıcı açıklamalar talep edebilir. Talep hâlinde istenenlerin belirtilen sürelerde sunulması zorunludur.

d) Anayasa Mahkemesi, başvurucu tarafından yazılı veya telefon, faks, elektronik posta vb. yollarla yapılan başvuru süreciyle ilgili bilgi edinme taleplerine cevap vermemektedir.

e) Anayasa Mahkemesine şahsen yapılacak başvurular ile belge sunumlarının aşağıdaki adrese yapılması gerekmektedir.

ANAYASA MAHKEMESİ'NİN ADRESİ:
Anayasa Mahkemesi Başkanlığı